تولید استودیویی همانطور که از اسمش پیداست، به تولیداتی گفته می شوند که در داخل فضای استودیو و با تجهیزات مناسب و لازم برای این کار تهیه شوند. معمولا برای ضبط استودیویی استفاده از دو یا سه دوربین کافی است. البته عوامل دیگری نیز در این مسیر دخیل هستند. بسته به نوع و شرایط کار شاید لازم باشد تعداد دوربین ها کم و زیاد شوند. تصمیم کارگردان، تنوع صحنه های مورد نیاز، بزرگی صحنه همگی می توانند در این مورد تاثیر گذار باشند. اما با توجه به محدودیت در اندازه صحنه در استودیو، استفاده از بیش از چهار دوربین عملی غیر ضروری خواهد بود. در ادامه قصد داریم شما را با فنون و تجهیزات به کار گرفته شده در فضای استودیو آشنا کنیم.

ساختار تولید استودیویی

تولید استودیویی و ساختار آن از بخش های مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این بخش ها وظیفه خاصی داشته و قسمتی از روند تولید در استودیو را انجام می دهند. هماهنگی این بخش ها با یکدیگر عاملی است که هر چه بهتر انجام شود می تواند اثر بخشی بیشتری بر کیفیت محصول نهایی داشته باشد. این قسمت ها عبارتند از:

  1. اتاق کنترل تولید یا همان اتاق فرمان: در این بخش کارگردان تصویر های گرفته شده از طریق دوربین های مختلف، ریموت ها، کانال های فیلم و … را از طریق چندین مانیتور نگاه می کند. تمامی این منابع تصویری وارد میکسر یا سوئیچر شده و سپس بسته به سلیقه کارگردان به یکدیگر میان برش می شوند.
  2. بخش کنترل صدا: در این بخش تمامی صدا های گرفته شده از محل آنالیز و بازبینی شده و در نهایت اصلاح می شوند.
  3. کنترل نور و تصویر: در این بخش نیز کیفیت نور و تصویر و نحوه نور پردازی در صحنه کنترل می شود.

دوربین,فیلمبرداری,گفتگو,تولید برنامه استودیویی

فنون تولید استودیویی

تولید استودیویی فنونی دارد که هر تصویر بردار و کارگردانی باید به آنها واقف باشد. دانستن اصل یک کار قبل از انجام دادن آن عملی ضروری است و باعث می شود فرد بتواند بهتر کنترل امور را در دست بگیرد. برای تولید محصولی در استودیو 2 روش داریم: ضبط بر روی نوار ویدئو، و  پخش زنده. در این بخش به فنون اساسی در این حوزه به طور خلاصه وار اشاره می کنیم:

این را هم بخوانید:
تکنیک هایی برای متمرکز کردن توجه مخاطب به فیلم

الف) نوار ویدئو: لازم است تا تولید استودیویی در ابتدا بر روی یک نوار ویدئویی ضبط و سپس وارد مرحله تدوین شوند. در چنین حالتی می توان به راحتی خطا ها و اشتباهات را حذف و زمان بندی ها اصلاح کرد. همچنین می توان رویداد های پیش بینی نشده را کنترل کرد و در صورت وجود صحنه های ناخواسته آنها را از محصول نهایی حذف کرد. همچنین می توان صدا های موجود در صحنه در ابتدا آنالیز و سپس آنها را تصحیح کرده و با استفاده از جلوه های خاص به بهترین حالت ممکن تبدیل کرد. حتی می توان از جلوه های بصری برای زیبایی تصاویر استفاده و محصولی جذاب تر عرضه کرد.

  1. ضبط زنده: در این حالت نمایش در حین انجام روی نوار ویدئو ضبط می شود و انتخاب و برش تصاویر نیز به طور همزمان از طریق سوئیچر انجام می گیرد. روش دیگری نیز وجود دارد. و آن این است که تصاویر هر دوربین جداگانه بر روی نوار ضبط شده و سپس با هم ترکیب می شوند.
  2. ضبط چند قسمتی: در این حالت تصاویر به طور مداوم ضبط نمی شوند، بلکه نما به نما یا صحنه به صحنه ضبط می گردند. تریتب این نما با توجه به محصول نهایی و سلیقه کارگردان انجام می گیرد. می توان آن را با هر نظمی که برای صحنه پردازی مناسب باشد انجام داد.

ب) پخش زنده: در این حالت تصاویر گرفته شده به طور همزمان پخش می شوند. البته ممکن است این تصاویر برای استفاده مجدد در آینده ضبط و نگهداری شوند.

این را هم بخوانید:
برای انتخاب نما در تصویربرداری به چه عواملی باید توجه کرد؟

کار گروهی در ضبط استودیویی

در تولید استودیویی به دلیل محدودیت های خاص در فضا و صحنه لازم است تا تصویربرداران از برنامه ای دقیق که از قبل طراحی و پیش بینی شده است پیروی کنند. این در حالی است که در ضبط خارج از استودیو چنین نیست و تصویر بردار می تواند پیشنهاد های متعددی برای یک صحنه ارائه کرده و در اختیار کارگردان بگذارد. بنابراین، در داخل استودیو تصویر برداران باید از تمامی طرح و نقشه های کارگردان برای یک نما که از طریق گوشی به آنها منتقل می شود پیروی کرده و تصویری دقیق و مطابق با برنامه را از یک نما بگیرند. بهتر است تا در چنین شرایطی برای پیشگیری از کوچکترین مشکلی تمامی دوربین ها با هم به طور هماهنگ عمل کنند. لازم است تصویر برداری از صحنه به گونه ای طراحی شوند که کار هیچ یک با هم تداخل نداشته و در نهایت بتوان محصولی روان و بدون هیچ اشکال و تداخلی ارائه کرد.

ضبط استودیویی با چند دوربین

استفاده از چند دوربین در تولید استودیویی مزایای زیادی دارد. اصلی ترین این مزایا این است که می توان با استفاده از چند دوربین از یک کنش به طور همزمان و مداوم چندین تصویر داشت. با استفاده از تصاویر گوناگون به دست آمده از چند زاویه دید، کارگردان می تواند نما های مختلف را میان برش کند و ترکیبی متنوع از انواع نما و زاویه دید ارائه کند. همچنین در پخش زنده نیز می توان با استفاده از این روش محصول بهتری ارائه کرد. می توان کار سوئیچ را در حین تولید به طور کامل انجام داد و برنامه را در همان یک جلسه تکمیل کرد.

از این که با ما در مجموعه آموزش فیلمبرداری همراه ما هستید بسیار سپاسگزاریم. لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را با ما دروبسایت رسانه فارسی درمیان بگذارید