نماهای گردونه نوع دیگری از تصویربرداری هستند که همانند سایر انواعی که بیان شد کاربرد و ویژگیهای خاص خود را دارند. در ابتدا قصد داریم که در این بخش از سایت رسانه فارسی به مفهوم واژه گردونه یا همان دالی بپردازیم. باید گفت که گردونه اصطلاحی عمومی برای هر نوع پایه چرخ دار برای دوربین و بهرهگیری از آن در فیلمبرداری در صحنههای مختلف میباشد. همچنین در اینجا شما را با واژه و اصطلاح دیگری به نام تراولینگ آشنا میکنیم. وقتی پایه متحرک دوربین به هدف تصویربرداری نزدیک شود در واقع تراولینگ جلو، و وقتی از آن دور میشود تراولینگ عقب رخ داده است. برای انجام این کار از ریل برای حرکت دوربین استفاده میشود. در واقع چرخهای گردونه را میتوان روی انواع ریلها به چه صورت مستقیم، منحنی، یا قوسی شکل در اطراف هدف مورد نظر حرکت داد. این عمل همانند سایر پایههای ستونی است که در مباحث قبلی در مورد حرکت گردونه ای و خرچنگی آنها با هم صحبت کردهایم. وقتی در حین حرکت دوربین تصویر برداری انجام می گیرد و یا وقتی تصویر برداری حساس بوده و نیاز به دقت و تمرکز بالا دارد، شاید بهتر است با استفاده از گچ یا رنگ برخی نقاط مهم را علامت بزنیم.
نماهای گردونه ای و تاثیر حرکت گردونه بر روی آنها
در نماهای گردونه ای، تصویر با استفاده از حرکات یک نوع پایه خاص گرفته میشود. فرقی که بین زوم دوربین و این حالت در تصویر وجود دارد، این است که در زوم در واقع تصویر باز و بسته میشود و دوربین حرکتی در این کار ندارد. اما در تراولینگ دوربین به درون صحنه رفته و از آن خارج میشود. در چنین شرایطی، با گذشتن از کنار اشیا موجود در صحنه، که از کنار افراد و موقعیتها نیز عبور کرده فضای عمق را برای بیننده بهتر قابل درک میکند و در نتیجه این تعامل و ارتباط، تصاویر مطلوبی را خواهند ساخت که برای بیننده چشم نواز است.
نماهای گردونه و کانونی کردن تصویر در آنها
موضوع جالب دیگری که در نماهای گردونه به آن خواهیم پرداخت، موضوع کانونی کردن تصویر میباشد. وقتی عکسی بر روی فاصله خاصی تنظیم میشود، قطعا باید با نزدیکتر یا دورتر شدن هدف این تنظیمات مجددا تغییر یافته و دوباره فوکوس شوند. با توجه به عمق میدان موجود در صحنه فیلم برداری، میتوان این کار را با روشها و شرایط مختلف انجام داد. البته به خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی حتما باید به عوامل دیگری همچون فاصله کانونی و اندازه دیافراگم نیز دقت کرد. میدانیم که با چرخاندن حلقه کنترل وضوح تصویر به یک طرف فوکوس رو به عقب و در طرفی دیگر فوکوس رو به جلو خواهد بود که این کار به طراحی عدسی و مقدار اصلاح لازم برای حفظ حالت وضوح بستگی دارد. برای حفظ این حالت در حین تراولینگ دوربین هم میتوان هر لحظه فوکوس تصویر را اصلاح کرد و یا میتوان هنگامی که هدف مورد نظر در نمایاب شروع به محو شدن کرد آرام آرام شروع به فوکوس کرد.
تاثیر سطح زمین بر نماهای گردان
سطح زمین نیز در گرفتن نماهای گردونه نقش دارد. کف زمین معمولا در استودیوهای تصویر برداری صاف و هموار بوده و حرکت دوربین بر روی آن با مشکل خاصی مواجه نمیشود. به راحتی بر روی زمین حرکت کرده و هر نمایی که لازم باشد را بی دردسر میگیرد. اما در محیط های خارج از استودیو زمین دیگر به این حد هموار نبوده و از این رو حرکت دوربین با مشکلات متعدد و همچنین لرزش تصویر همراه خواهد بود. حتی گاها در چنین شرایطی ممکن است نتوان از پایه گردونه استفاده کرد و به زوم متکی شد. یا میتوان برای برخی حرکات محدود از گردونههای سبک و مجهز به چرخهای بادی استفاده کرد. یا حتی میتوان از برخی ریلهای کفی مخصوص که امکان حرکت دوربین در زمین ناهموار را فراهم میکنند بهره برد. با استفاده از این شرایط حرکت دوربین نرم و راحت بوده و در نتیجه تصویر نیز لرزش نخواهد داشت.
همانطور که میدانید اصل مهم در تصویربرداری در درجه اول تجربه است. با بالا رفتن تجربه شما خود روشهای تصویر برداری با کمترین خطا را فرا خواهید گرفت. خواهید فهمید که در چه شرایطی استفاده از ابزارها لازم است و یا در چه شرایطی زوم باید جایگزین تراولینگ شود. اما نکته مهم دیگر نیز این است که آگاهی کامل از تجهیزات خود دوربین و سایر تجهیزات الحاقی داشته باشید تا هر کدام از آنها را در شرایط لازم به کار گرفته و خطا و اشتباه را به حداقل رسانده و کیفیت تصویر گرفته شده را ارتقا دهید.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.