تکنیک هایی برای متمرکز کردن توجه مخاطب به فیلم

11028 بازدید
متمرکز کردن توجه مخاطب به فیلم

در متمرکز کردن توجه بیننده باید به چند عامل دقت داشت. در ابتدا دقت داشته باشید که هر چه تصویر گرفته شده شلوغ و آشفته تر باشد جلب کردن حواس بیننده دشوارتر بوده و حواس به راحتی پرت می شود. شاید هر از گاهی از این تصاویر شلوغ برای دادن نمایی کلی استفاده کرد، اما در واقع هدف از این کار نیز جلب کردن توجه مخاطب به بخشی از این آشفتگی است مثل بخشی از صحنه، کار یکی از افراد، شنیدن صدایی خاص و … . تصویر خیابانی را در ذهن مجسم کنید که گزارشی در آن در حال ضبط است. در این حالت نباید به بیننده اجازه دهید تا تمامی جزئیات مثل پوستر های موجود در سطح خیابان، صدای بوق اتومبیل ها، رفت و آمد عابران را ببیند. زیرا در این حالت نمی تواند بر بحث اصلی و مصاحبه انجام شده تمرکز کند. پس با ما در ادامه این قسمت از آموزش فیلمبرداری همراه باشید 🙂

روش های متمرکز کردن توجه مخاطب به تصویر

راه های مختلفی برای متمرکز کردن توجه در بیننده وجود دارد. می توان برای این کار از اشاره های مختلف یا نور پردازی های خاص بهره برد. اما گرفتن نما های مختلف با دوربین عمده ترین نقش را در این کار دارد. مثلا می توان از نمای نزدیک استفاده کرد زیرا در این حالت عناصر مزاحم در محیط می شود. با محدود کردن عمق میدان و انتخاب پیش زمینه ای ساده می توان توجه را بالا برد. باید دقت داشته باشید که نماهای ضعیف، سر پایین، دور، و از زوایای پهلو و پشت حواس بیننده را پرت می کنند. با انجام حرکاتی مثل زوم و یا چرخیدن به طور هدف اصلی می توان آن را مرکز توجه قرار داد. با استفاده از ترکیب بندی های مختلف نیز می توان حس برتری به هدف داد و آن را در صحنه متمایز کرده و توجه را بدان جلب کرد. همیشه در تصویر برداری به خاطر داشته باشید که عناصر اضافه را در قاب بندی خود وارد نکنید.

افراط در متمرکز کردن حواس بیننده به فیلم

افراط در متمرکز مردن توجه بیننده بر روی پیزی نیز ممکن است دردسر ساز شود. مثلا اگر سعی کنید با چیزی کوچک و جزئی قاب خود را پر کنید در این صورت تصویر اثرگذاری خود را از دست داده و ممکن است زبری تصویر آشکار شود، وضوع تصویر از بین برود، عناصر فرعی در مقایسه با هدف اصلی اهمیت بیشتری بیابند. پس باید حتما به انتخاب نما در این شرایط دقت داشته باشید.

متمرکز کردن توجه در تصویربرداری از پشت موانع

متمرکز کردن توجه بیننده در تصویری که از پشت موانعی همچون تورهای سیمی یا شاخ و برگ درختان گرفته می شود بسیار دشوار است. اگر بخواهید با نزدیک کردن دوربین به این صحنه به هدف اصلی نزدیک شوید، ممکن است که این عناصر را تار و یا حتی کاملا محو سازید. در صورت امکان بهترین گزینه این است که این موانع را رفع کنید، اما اگر این امکان مهیا نیست باید از تار کردن بیش از حد آنها خودداری کنید. زیرا تار شدن بخشی از تصویر به شدت کیفیت کار شما را پایین می آورد. البته به خاطر داشته باشید که می توانید افراد و اشیا مزاحم را در پس زمینه و پشت افراد مخفی کنید. در شکل زیر به برخی از این موارد اشاره کرده ایم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.resanefarsi.ir/?p=2629

نظرات

0 نظر در مورد تکنیک هایی برای متمرکز کردن توجه مخاطب به فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.